Het is alweer februari! Vinden jullie januari ook zo snel voorbij gevlogen? Het is wederom Imbolc, het feest tussen de zonnewende en de equinox in, tussen Midwinter en Ostara in. Het wordt gevierd op 1 februari, maar soms ook wel op 2 februari, op de katholieke Maria Lichtmis. Deze feesten lijken door elkaar gebruikt te worden, maar zijn toch echt twee verschillende vieringen met verschillende benaderingen.
Het is ook vandaag, 1 februari, nog eens Nieuwe Maan in Waterman (eigenheid en idealen) en Chinees Nieuwjaar van de Tijger (actie en vernieuwing)!
Oude gebruiken
De Oude Germaanse volkeren verdeelden het jaar in een ‘lichtere helft’ waarin de dagen langer dan de nachten duren, en een ‘duistere helft’, waarin de nachten langer dan de dagen zijn. Strikt genomen klopt de naam ‘zomer’ voor de lichtere helft en ‘winter’ voor de donkere helft van het jaar niet. Het gaat immers over een astrologisch/ astronomisch gegeven en niet over de wisseling van de seizoenen. Het is veeleer vergelijkbaar met de aanduidingen van dag en nacht, waarbij de lichtere helft, van zonsopgang tot zonsondergang, ‘dag’ heet, en de duistere helft, van zonsondergang tot zonsopgang, ‘nacht’.
In Rome startte de zuiveringsmaand met de Lupercalia, priesters van Pan, renden dan naakt door de straten en sloegen iedereen die ze ontmoetten, maar vooral de vrouwen, met de roede. Het slaan met de roede zou de vruchtbaarheid bevorderen. In onze streken was het slaan met de berkenroede een gebruik bij boerenknechten of bij ouders om respectievelijk de meiden en de kinderen vruchtbaarheid toe te wensen. Vruchtbaarheid was iets wat elke boer zich kon wensen bij de aanvang van het nieuwe zaaiseizoen. Om zich van die vruchtbaarheid te verzekeren vroeg hij de bescherming van de Godin. Imbolc betekent in of om de buik. Om de buik lijkt de meest logische vertaling, omdat men vroeger driemaal ritueel om de akker heen ploegde. De akker werd gezien als de moedergodin zelf.
Een beeld van de Godin werd op een ossenkar rond de akkers gereden om de gewassen weldadig te laten groeien. De Romeinse geschiedschrijver Tacitus vermeldde in zijn Germania zo een ommegang met het beeld van de moedergodin Nerthus. Nerthus wordt gelijkgesteld met de godin Hertha of Aertha, waarvan ons woord aarde is afgeleid. Zij is dus de moedergodin bij uitstek. De christenen zouden later beelden van Maria rond de velden dragen. Terwijl de Germanen Nerthus vereerden als moedergodin, richtten de Ierse Kelten zich tot Brigid.
Brigid’s Kruis
Het is gebruikelijk om bij Imbolc een kruis, ‘Brigid’s Cross’, te maken van het laatste graan. Dit kruis hangt het hele jaar in huis, tot er het volgende jaar een nieuwe wordt gemaakt. Het kruis activeert de levenskracht van het graan.
Een ander gebruik bij Imbolc is het maken van een graanpoppetje. Deze graanpoppetjes worden gebruikt om te voorspellen hoe de oogst gaat worden.
Het is traditioneel om met Imbolc als de zon ondergaat of na het ritueel alle lampen in het huis aan te doen. Al is het maar voor heel even.
Je kunt ook in elke kamer een kaars aansteken ter ere van de wedergeboorte van de zon.
Stel je eens voor
Op de website van Lunadea, staat een mooie visualisatie van waarom de jaarfeesten voor onze voorouders zo belangrijk waren:
“Stel je eens voor dat je 3000 jaar geleden leefde in een huis van hout en leem. Het huis bestond uit één grote leefruimte waarin je samen met je partner en kinderen leefde, maar ook met je ouders en schoonouders, je broers en zussen, ooms en tantes, neven en nichten. Buiten is het koud en ligt de sneeuw manshoog tegen de deur aan, waardoor je niet naar buiten kunt. Gelukkig heb je daar rekening mee gehouden en woont tijdens de winter het vee ook binnen in het woonhuis. Zo blijft het binnen warm en hoef je niet naar buiten om de dieren te voeren. Bovendien heb je een voorraad aan gezouten voedsel gemaakt, je kunt sneeuw smelten en drinken. en de sneeuw en het ijs houden sommige voedingsmiddelen ook goed ingevroren. Er ligt er een voorraad hout om vuur te maken. Toch moet je heel zuinig doen om het einde van de winter te halen.
Maar als Midwinter dan is geweest, begint het toch wel moeilijk te worden. Voorraden raken op, ziektes gaan rond nu het binnen steeds bedompter wordt en wat er nog over is van de voorraden wordt dikwijls door ongedierte aangevreten, want hun voorraden raken ook op, zodat ze weer op zoek moeten naar eten. Het is belangrijk om de dieren in leven te houden, want zij zijn je voorziening voor de rest van het jaar. Zonder dieren krijg je geen jongen, heb je geen kracht om de ploeg te trekken, geen mest, geen groeiende veestapel voor vlees later in het jaar, geen melk om te drinken en kaas van te maken en ook geen wol om kleding van te maken.
Schapen paren in de herfst en zijn gedurende de winter drachtig. Dat duurt ongeveer vijf maanden, dus worden de eerste lammeren rond februari geboren. Zodra een ooi een jong krijgt, heeft ze melk. Tegenwoordig kunnen we het hele jaar door melk kopen, maar oorspronkelijk waren er maar een paar perioden per jaar waarop er melk voorhanden was en dat was enkel als er jongen werden geboren en de moeder melk begon te geven. Dus zodra er lammeren werden geboren, was er na maanden gesmolten sneeuw drinken eindelijk weer iets anders om te drinken. Dan is de rijke, volle smaak van melk een traktatie! En als de sneeuw smelt en de deur weer open kan, het vee weer naar buiten kan om te eten en je niet meer dicht op elkaar in één huis ruimte te zitten, is het fijn om het huis te luchten. Ramen en deuren open te zetten, vuil naar buiten te vegen, alles te wassen en ziekte te verjagen, jezelf te wassen en reinigen en je weer fitter en gezonder te voelen. De lenteviering in deze tijd was dus eigenlijk een moment om te vieren dat je de winter had overleefd.”
Op haar website staan ook mooie suggesties voor rituelen die je vandaag kunt doen: https://www.lunadea.nl/blog/de-essentie-van-imbolc/
Tarot duiding
Voor mezelf heb ik een tarot duiding gedaan om helder te krijgen welke zaadjes in mij zich nu beginnen te roeren en straks hun kopjes boven de grond uitsteken. Ik nodig je uit om voor jezelf ook een dergelijke reading te doen als je tarot kaarten hebt en leest.
- Het zaadje – het zaadje wat onder de grond in beweging is gekomen – De Kluizenaar schijnt een lichtje op het zaadje. Deze kaart vraagt me om naar binnen te keren en het zaadje te voeden met innerlijke wijsheid.
- Het kiempje – dat wat voorzichtig door de grond omhoog komt – Pentakels Vier laat het opbouwen van een bedrijf zien, een nieuwe impuls. En dit klopt er zijn een hoop mooie kansen op het pad gekomen van mijn bedrijf, Joy in Creation, meer informatie hier volgt spoedig. Nu het nog voorzichtig ruimte geven om echt uit de aarde te ontspruiten en te groeien.
- De wortel – dat wat het nieuwe project/droom/zaadje voedt – Bekers Aas laat een nieuwe adoratie zien, of een hernieuwde adoratie, passie, nieuwe creatieve inspiratie en dit klopt als een bus, het vloeit en stroomt eindelijk weer!
- Snoeien – dat wat losgelaten mag worden – Kracht, en hier voel ik dat wordt bedoelt dat ik niet alles op wilskracht moet doen, maar zaken mag laten vloeien, de tijd mag nemen en niet mezelf zo uitputten door allerlei moetjes en strenge deadlines en vooral zaken die ik niet belangrijk vind. Zachte kracht, ja, trekken en duwen, nee.
- De oogst – wat er t.z.t. wordt geoogst – Koningin van Bekers laat emotionele volwassenheid zien. Prachtig!!
Mooie Imbolc en tot ziens! x